Assalamualaikum.
BIOGRAFI IMAM AL GHAZALI
Nama beliau ialah Abu Hamid Ibnu Muhammad al-Tusi al-Ghazali dan dilahirkan di
desa Ghazalah,di pinggir kota Tus, yang terletak pada hari ini di bahagian timur laut
negara Iran, berdekatan dengan kota Mashhad, ibu kota wilayah Khorasan.Imam
Al Ghazali dilahirkan pada tahun 450 hijrah(1058 masihi) dan wafat pada tahun 505 hijrah(1111masihi).Antar nama gelaran beliau ialah Syaraful A'immah, Zainuddin,
Hujjatul Islam.
Ayahnya bekerja menenun kain dari bulu biri-biri. Hasil tenunan kainnya itu dibawa
dari desa Ghazālah ke kota Ţūs untuk dijual di sana. Walaupun si ayah adalah
seorang lelaki yang miskin, dia juga merupakan seorang yang jujur dan baik hati.
Dia suka bergaul dengan al-'ulamā' dan juga para sufi sambil memetik ilmu-ilmu
agama, serta berbakti dan berkhidmat kepada mereka. Kerana selalu mendampingi
orang-orang yang berilmu dan sering pula mendengar uraian-uraian daripada mereka,
si ayah telah merasa kesan positifnya, lalu berdoa agar dia dikurniakan seorang anak
yang cerdik, berilmu dan juga şāliĥ. Doanya itu telah diperkenankan.
Apabila imam Al Ghazali dilahirkan, beliau dinamakan Muhammad.Pada hari tuanya,
beliau bukan sahaja seorang yang soleh,malah beliau menjadi guru kepada golongan
as-solihin dan telah dikenali umum sebagai Abu Hamid Al-Ghazali pada zamannya.
Sejak kecil lagi, beliau telah menunjukkan
keupayaan yang luar biasa dengan
menguasai berbagai-bagai cabang ilmu
pengetahuan. Beliau bukan sahaja produktif
dari segi menghasilkan buku
dan karya tetapi merupakan seorang ahli fikir Islam yang terulung.
Imam Al-Ghazali amat mencintai ilmu hingga menyebabkan beliau sanggup mengembara
dan merantau dari satu tempat ke satu tempat untuk menuntut ilmu dengan ulama-ulama
yang hidup pada zamannya.Semasa beliau berada di Baghdad,imam Al-Ghazali dilantik
sebagai mahaguru universiti baghdad.
Walaupun beliau menjadi mahaguru, beliau masih merasakan kekurangan ilmu yang
dimilikinya lalu beliau meninggalkan jawatan tersebut dan beralih ke bidang tasawuf
dengan merantau ke mekah al-mukaramah untuk menuntut ilmu dengan ahli -ahli sufi
yang terkenal di sana.
Selain belajar dan mengkaji,. Al-Ghazali juga
banyak menulis. Dianggarkan beliau
telah menulis 300 buah buku mencakupi
pelbagai bidang ilmu pengetahuan seperti
mantik, akhlak, tafsir, ulumul
Quran, falsafah, dan sebagainya. Walau bagaimanapun,
sebahagian besar
hasil tulisannya telah hangus dibbakar oleh tentera Moghul yan
menyerang
kota Baghdad.Antara kitab yang musnah termasuk: 40 Jilid
Tafsir, Sirrul
Alamain (Rahsia Dua Dunia), dan al Madhnuuna bihi ala
Qhairiha (Ilmu Yang Harus
Disembunyikan Dari Orang'orang Yang Bukan
Ahlinya,). Cuma 84 buah buku tulisan
beliau yang berjaya diselamatkan
seperti Al Munqiz Mm al Dhalal (Penyelamat Kesesatan),
Tahafut al
Falsafah (Penghancuran Falsafah), Mizanul Amal (Timbangan Amal), Ihya
Ulumuddin (Penghidupan Pengetahuan), Mahkun Nazar fMengenai Ilmu Logik),
Miyarul Ilmu, dan
Maqsadil Falsafah (Tujuan Falsafah).
Walaupun imam Al-Ghazali banyak menulis mengenai falsafah namun beliau tidak dianggap
sebagai ahli falsafah.Malah,kebanyakan penulis menganggap imam al-ghazali seorang yang memerangi dan bersikap antifalsafah .Pandangan ini berdasarkan tulisan imam Al-Ghazali dalam buku Tahafut Falsafah
yang banyak mengkritik dan mengecam falsafah. Bahkan dalam buku
tersebut, imamAl-Ghazali menyatakan tujuan menyusun buku itu adalah untuk
menghancurkan falsafah dan menggugat keyakinan orang terhadap falsafah.
Namun begitu, pandangan bahawa imam Al-Ghazali seorang yang antifalsafah
tidak dipersetujui oleh beberapa orang sarjana.
Kalau menyelusuri perjalanan hidup Al-Ghazali
maka akan didapati bahawa beliau merupakan ilmuwan Islam pertama yang
mendalami falsafah dan kemudian mengambil sikap mengkritiknya. Walaupun
Al-Ghazali kurang senang dengan falsafah dan ahli filsafat tetapi dalam
buku Maqasid al Falasifah., beliau telah mengemukakan kaedah falsafah
untuk menghuraikan persoalan yang berkaitan dengan logik, ketuhanan, dan
fizikal.
Menurut Al-Ghazali, falsafah boleh dibahagikan kepada
enam ilmu pengetahuan ialah matematik, logik, fizik, metafizik, politik,
dan etika. Bidang-bidang ini kadangkala selari dengan , agama dan
kadangkala pula sangat berlawanan dengan agama.
Namun begitu,
agama Islam tidak menghalang umatnya daripada mempelajari ilmu
pengetahuan tersebut sekiranya mendatangkan kebaikan serta tidak
menimbulkan kemudaratannya. Umpamanya agama tidak melarang ilmu
matematik kerana ilmu itu merupakan hasil pembuktian fikiran yang tidak
boleh dinafikan selepas ia difahami.
Cuma bagi Al-Ghazali, ilmu
tersebut boleh menimbulkan beberapa persoalan yang berat. Antaranya
ialah ilmu matematik terlalu mementingkan logik sehingga boleh
menyebabkan timbul persoalan yang berkaitan dengan ketuhanan khususnya
mengenai perkara yang tidak dapat dihuraikan oleh akal fikiran. Menurut
Al-Ghazali tidak salah berpegang kepada logik tetapi yang menjadi
masalahnya ialah golongan falsafah yang terlalu berpegang kepada logik,
hendaklah membuktikan fakta termasuk perkara yang berhubung dengan
ketuhanan atau metafizik.
Sebab itulah beliau menentang golongan
ahli falsafah Islam yang cuba mengungkap kejadian alam dan persoalan
ketuhanan menggunakan pemikiran daripada ahli falsafah Yunani. Beberapa
orang ahli falsafah Islam seperti Ibnu Sina dan al-Farabi jelas
terpengaruh akan idea pemikiran falsafah Aristotle. Maka tidak hairanlah
ada antara pandangan ahli falsafah itu bertentangan dengan ajaran Islam
yang boleh menyebabkan kesesatan dan syirik.
Terdapat tiga
pemikiran falsafah metafizik yang menurut Al-Ghazali amat bertentangan
dengan Islam iaitu qadimnya alam ini, tidak mengetahui Tuhan terhadap
perkara dan peristiwa yang kecil, dan pengingkaran terhadap kebangkitan
jasad atau jasmani.
Al-Ghazali tidak menolak penggunaan akal
dalam pembicaraan falsafah dan penghasilan ilmu pengetahuan yang lain.
Sebaliknya beliau berpendapatan bahawa ilmu kalam dan penyelidikan
menggunakan fikiran boleh menambahkan keyakinan dan menyalakan apt
keimanan pada hati orang bukan Islam terhadap kebenaran ajaran Islam.
Jadi, perkembangan sesuatu ilmu pengetahuan bukan sahaja bersandarkan
kepuasan akal fikiran tetapi juga perlu mengambil kira aspek perasaan
dan hati nurani. Al-Ghazali menganjurkan supaya umat Islam mencari
kebenaran dengan menjadikan al-Quran sebagai sumber yang utama bukannya
melalui proses pemikiran dan akal semata-mata. Jadi, apa yang cuba
dilakukan oleh Al-Ghazali ialah memaparkan kesalahan dan kepalsuan
bidang pengetahuan yang bercanggah dengan agama serta bertentangan
dengan pendirian umat Islam. Sekali gus menunjukkan bahawa Al-Ghazali
sebenarnya merupakan seorang ahli falssafah Islam yang mencari kebenaran
dengan berpandukan al-Quran dan hadis tidak sebagaimana pemikiran serta
permainan logik yang lazim digunakan ahli falsafah Yunani. Perkara yang
ditentang oleh Al-Ghazali bukan ahli falsafah dan pemikiran yang
dibawakan oleh mereka tetapi kesalahan, kesilapan, dan kesesatan yang
dilakukan oleh golongan tersebut. Pada Al-Ghazali, tunjang kepada
pemikiran falsafah ialah al-Quran itu sendiri.
No comments:
Post a Comment