Monday 24 December 2012

PESANAN IMAM AL-GHAZALI

Terdapat beberapa pesanan imam Al-Ghazali semasa beliau hidup dan
antaranya ialah:

Hiduplah sebagai mana yang kau sukai tetapi ingat bahawasanya engkau akan mati ,
    cintailah pada sesiapa yang engkau kasihi
    tetapi jangan lupa bahawasanya engkau akan berpisah dengannya
    dan buatlah apa yang engkau kehendaki
    tetapi ketahuilah bahawasanya engkau akan menerima balasan yang setimpal dengannya.

    Carilah hatimu di tiga tempat.
    Temui hatimu sewaktu bangun membaca al-quran.
    tetapi jika tidak kau temui,
    carilah hatimu ketika mengerjakan solat.
    Jika tidak kau temui juga,
    carilah hatimu ketika duduk tafakur mengingati mati.
    Jika kau tidak temui juga,
    maka berdoalah kepada ALLAH,
    pinta hati yang baru
    kerana hakikatnya pada ketika itu
    kau tidak mempunyai hati!
    Jika berjumpa dengan kanak-kanak
    ingatlah bahawa kanak-kanak itu lebih mulia daripada kita, kerana kanak-kanak ini belum banyak melakukan dosa daripada kita.
    Apabila bertemu dengan orang tua –
    ingatlah bahawa dia lebih mulia daripada kita
    kerana dia sudah lama beribadat.
     Jika berjumpa dengan orang alim –
    ingatlah bahawa dia lebih mulia daripada kita
    kerana banyak ilmu yang telah mereka pelajari dan ketahui.
     Apabila melihat orang jahil –
    ingatlah bahawa mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka membuat dosa dalam kejahilan,
    sedangkan kita membuat dosa dalam keadaan mengetahui.
     Jika melihat orang jahat,
    jangan anggap kita lebih mulia
    kerana mungkin satu hari nanti dia akan insaf dan bertaubat atas kesalahannya.

    Ku letakkan arwah ku dihadapan Allah dan tanamkanlah jasad ku dilipat bumi yang sunyi senyap.
    Nama ku akan bangkit kembali menjadi sebutan dan buah bibir ummat manusia di masa depan.

    Ilmu yang pertama disebut  ilham dan hembusan dalam hati, ilmu yang kedua  disebut wahyu dan khusus untuk para Nabi.

    Kita tidak dapat mengakui bahawa setiap orang yang mengaku beragama itu pasti mempunyai segala sifat-sifat yang baik.

    Ibu segala akhlak ialah tempat kebijaksanaan,
    keberanian, kesucian diri dan keadilan.

    Nasihat itu mudah,
    yang payah  ialah menerimanya
    kerana ia pahit terasa kepada si hamba hawa nafsu,
    sebab barang yang terlarang sangat disukainya.

    Jadikanlah “kemahuan yang bersungguh-sungguh” itu menjadi mahkota roh,
    “kekalahan” menjadi belenggu nafsu
    dan “mati” menjadi pakaian badan,
    kerana yang akan menjadi tempat diammu adalah kubur,
    dan ahli kubur setiap saat menunggu,
    bilakah engkau akan sampai kepada mereka.

    Pati ilmu yang sebenar ialah mengetahui sedalam-dalamnya apa erti taat dan ibadat.

    Lidah yang lepas dan hati yang tertutup
    dan penuh dengan kelalaian itu
    alamat kemalangan besar

    Jika nafsu itu tidak engkau kalahkan dengan jihad yang bersungguh-sungguh,
    maka sekali-kali hatimu tidak akan hidup dengan ber ma’rifat.

    Jika sekiranya sekadar ilmu sahaja telah memadai  bagimu,
    dan tidak ada lagi hajatmu kepada amal di belakang itu, tentulah seruan dari sisi Allah yang berbunyi : “Apakah ada yang memohon?
    Apakah ada yang meminta ampun?
    Dan apakah ada yang bertaubat?”
    itu akan percuma sahaja, tidak ada gunanya.

    Janganlah engkau meyimpan harta benda melebihi dari apa yang diperlukan.
    Rasulullah saw. bersabda: “Ya Allah, jadikanlah rezki keluarga Muhammad itu sekadar untuk mencukupi keperluannya”

    Ilmu yang tidak disertakan dengan amal itu namanya gila dan amal yang tidak disertai ilmu itu akan sia-sia.

SYAIR IMAM AL-GHAZALI

Ketika Imam Ghazali pergi ke Rahmatullah pada hari isnin, 14 Jumada al-Tsani 505 H,
tepatnya 18 Desember 1111M, dalam usia ke 53. Dan Ahmad saudara Al Ghazali
menghubungkan fajar dari hari meninggalnya Al Ghazali. Ia berwudu' dan berkata :
 “Bawakan kain kafanku!” kemudian ia mengambilnya dan menciumnya serta
meletakkan di depannya kemudian imam Al Ghazali berkata : ” Dengan senang
hati saya memasuki Kehadirat Kerajaan.” kemudian ia memasuki tempat yang
siapapun tidak boleh memasukinya. Saat mereka masuk, didapati Al Ghazali sedang
menghadap kiblat dan sudah memakai kain kafannya, serta di atas kafannya terdapat
selembar kertas yang berisi syair-syair. Menurut Margareth Smith M.A,Ph.D penulis
biografi Al Ghazali dalam bukunya. Dan salah satu syair itu yakni :


Katakanlah kepada teman-temanku, saat mereka melihatku mati.
Mencucurkan air mata padaku, berduka cita atas dalam duka.
Jangan percaya, mayat yang kau lihat adalah aku.
Dengan Nama Allah, kukatakan kepadamu, mayat itu bukan aku.
Aku adalah Ruh, badan ini tidak ada apa-apanya, cuma daging.
Jasad itu, tempat tinggal pakaian sementaraku.

Aku adalah pusaka, dan badan ini hanya kulit penjaga.
Dihiasi debu, melayaniku sebagai tempat keramat.
Akulah mutiara, yang ditinggalkan kulit di padang pasir.
Akulah narapidana, yang menghabiskan waktu dalam duka.
Akulah burung, dan jasad ini adalah sangkarku.
Tatkala aku bebas terbang, ada bekas ku tinggalkan.
Segala puji bagi Tuhan, yang telah melepaskanku, bebas.
Ia persiapkan tampatku, di surga tertinggi.

Hari ini aku mati, setelah aku hidup di tengah-tengahmu.
Kini aku hidup dalam kebenaran, dengan kafan yang terbuang.
Hari ini aku dapat berbicara dengan orang suci di atas sana.
Sekarang tanpa penghalang aku berhadapan melihat Tuhan.
Aku melihat lembaran, dan disitu ku baca isinya.
Semuanyan ada padanya, yang hilang, sedang dan akan terjadi.

Biarkan rumahku hancur, letakkan sangkarku di atas tanah.
Lemparkanlah jasad, sebagai bukti, tidak lebih dari pada itu.
Lepaskan jubahku, karena itu hanyalah pekaian luarku.
Tempatkan semuanya di kuburan, biarkan, agar terlupakan.
Aku telah melalui jalanku, kau akan menyusul kemudian.
Tempat tinggalmu bukan tempat tinggalku.

Jangan kau kira, mati adalah mati, bukan, tetap hidup.
Hidup yang melampaui semua yang di impikan disini.
Selagi di dunia, kita hanya bisa tidur
Mati, lebih dari sekedar tidur, ialah tidur yang dipanjangkan.
Jangan takut saat mati menghampiri mendekatimu.
Mati hanyalah suatu awal menuju rumah yang di berkati.

Pujilah kelembutan-Nya dan datanglah jangan takut.
Apa yang ku alami, akan kau alami.
Sepengetahuanku, engkau juga seperti aku.
Seluruh jiwa manusia berasal dari Tuhan.
Raga mereka semuanya tersusun serupa.
Baik dan buruk, bergembiralah sekarang.
Semoga kedamaian Tuhan dan kesenangan abadi menyertaimu

Sunday 23 December 2012

IMAM AL GHAZALI

Assalamualaikum.

BIOGRAFI IMAM AL GHAZALI

Nama beliau ialah Abu Hamid Ibnu Muhammad al-Tusi al-Ghazali dan dilahirkan di

desa Ghazalah,di pinggir kota Tus, yang terletak pada hari ini di bahagian timur laut 
negara Iran, berdekatan dengan kota Mashhad, ibu kota wilayah Khorasan.Imam 
Al Ghazali dilahirkan pada tahun 450 hijrah(1058 masihi) dan wafat pada tahun 505 hijrah(1111masihi).Antar nama gelaran beliau ialah Syaraful A'immah, Zainuddin, 
Hujjatul Islam.

  Ayahnya bekerja menenun kain dari bulu biri-biri. Hasil tenunan kainnya itu dibawa 

dari desa Ghazālah ke kota Ţūs untuk dijual di sana. Walaupun si ayah adalah 
seorang lelaki yang miskin, dia juga merupakan seorang yang jujur dan baik hati. 
Dia suka bergaul dengan al-'ulamā' dan juga para sufi sambil memetik ilmu-ilmu 
agama, serta berbakti dan berkhidmat kepada mereka. Kerana selalu mendampingi 
orang-orang yang berilmu dan sering pula mendengar uraian-uraian daripada mereka,
si ayah telah merasa kesan positifnya, lalu berdoa agar dia dikurniakan seorang anak 

yang cerdik, berilmu dan juga şāliĥ. Doanya itu telah diperkenankan.

 Apabila imam Al Ghazali dilahirkan, beliau dinamakan Muhammad.Pada hari tuanya,

beliau bukan sahaja seorang yang soleh,malah beliau menjadi guru kepada golongan 
as-solihin dan telah dikenali umum sebagai Abu Hamid Al-Ghazali pada zamannya.

 
Sejak kecil lagi, beliau telah menunjukkan keupayaan yang luar biasa dengan 
menguasai berbagai-bagai cabang ilmu pengetahuan. Beliau bukan sahaja produktif
dari segi menghasilkan buku dan karya tetapi merupakan seorang ahli fikir Islam yang terulung.                                                                                                      

  Imam Al-Ghazali amat mencintai ilmu hingga menyebabkan beliau sanggup mengembara
dan merantau dari satu tempat ke satu tempat untuk menuntut ilmu dengan ulama-ulama 
yang hidup pada  zamannya.Semasa beliau berada di Baghdad,imam Al-Ghazali dilantik 
sebagai mahaguru universiti baghdad.

   Walaupun beliau menjadi mahaguru, beliau masih merasakan kekurangan ilmu yang 
dimilikinya lalu beliau meninggalkan jawatan tersebut dan beralih ke bidang tasawuf 
dengan merantau ke mekah al-mukaramah untuk menuntut ilmu dengan ahli -ahli sufi
yang terkenal di sana.
 
  Selain belajar dan mengkaji,. Al-Ghazali juga banyak menulis. Dianggarkan beliau 
telah menulis 300 buah buku mencakupi pelbagai bidang ilmu pengetahuan seperti 
mantik, akhlak, tafsir, ulumul Quran, falsafah, dan sebagainya. Walau bagaimanapun, 
sebahagian besar hasil tulisannya telah hangus dibbakar oleh tentera Moghul yan 
menyerang kota Baghdad.Antara kitab yang musnah termasuk: 40 Jilid Tafsir, Sirrul 
Alamain (Rahsia Dua Dunia), dan al Madhnuuna bihi ala Qhairiha (Ilmu Yang Harus 
Disembunyikan Dari Orang'orang Yang Bukan Ahlinya,). Cuma 84 buah buku tulisan 
beliau yang berjaya diselamatkan seperti Al Munqiz Mm al Dhalal (Penyelamat Kesesatan), 
Tahafut al Falsafah (Penghancuran Falsafah), Mizanul Amal (Timbangan Amal), Ihya Ulumuddin (Penghidupan Pengetahuan), Mahkun Nazar fMengenai Ilmu Logik), Miyarul Ilmu, dan 
Maqsadil Falsafah (Tujuan Falsafah).
  
  Walaupun imam Al-Ghazali banyak menulis mengenai falsafah  namun beliau tidak dianggap 
sebagai ahli falsafah.Malah,kebanyakan penulis menganggap imam al-ghazali seorang yang memerangi dan bersikap antifalsafah .Pandangan ini berdasarkan tulisan imam Al-Ghazali dalam buku Tahafut Falsafah yang banyak mengkritik dan mengecam falsafah. Bahkan dalam buku tersebut,  imamAl-Ghazali menyatakan tujuan menyusun buku itu adalah untuk menghancurkan falsafah dan menggugat keyakinan orang terhadap falsafah. Namun begitu, pandangan bahawa imam Al-Ghazali seorang yang antifalsafah tidak dipersetujui oleh beberapa orang sarjana.
  Kalau menyelusuri perjalanan hidup Al-Ghazali maka akan didapati bahawa beliau merupakan ilmuwan Islam pertama yang mendalami falsafah dan kemudian mengambil sikap mengkritiknya. Walaupun Al-Ghazali kurang senang dengan falsafah dan ahli filsafat tetapi dalam buku Maqasid al Falasifah., beliau telah mengemukakan kaedah falsafah untuk menghuraikan persoalan yang berkaitan dengan logik, ketuhanan, dan fizikal.

 Menurut Al-Ghazali, falsafah boleh dibahagikan kepada enam ilmu pengetahuan ialah matematik, logik, fizik, metafizik, politik, dan etika. Bidang-bidang ini kadangkala selari dengan , agama dan kadangkala pula sangat berlawanan dengan agama.

 Namun begitu, agama Islam tidak menghalang umatnya daripada mempelajari ilmu pengetahuan tersebut sekiranya mendatangkan kebaikan serta tidak menimbulkan kemudaratannya. Umpamanya agama tidak melarang ilmu matematik kerana ilmu itu merupakan hasil pembuktian fikiran yang tidak boleh dinafikan selepas ia difahami.

 Cuma bagi Al-Ghazali, ilmu tersebut boleh menimbulkan beberapa persoalan yang berat. Antaranya ialah ilmu matematik terlalu mementingkan logik sehingga boleh menyebabkan timbul persoalan yang berkaitan dengan ketuhanan khususnya mengenai perkara yang tidak dapat dihuraikan oleh akal fikiran. Menurut Al-Ghazali tidak salah berpegang kepada logik tetapi yang menjadi masalahnya ialah golongan falsafah yang terlalu berpegang kepada logik, hendaklah membuktikan fakta termasuk perkara yang berhubung dengan ketuhanan atau metafizik.

 Sebab itulah beliau menentang golongan ahli falsafah Islam yang cuba mengungkap kejadian alam dan persoalan ketuhanan menggunakan pemikiran daripada ahli falsafah Yunani. Beberapa orang ahli falsafah Islam seperti Ibnu Sina dan al-Farabi jelas terpengaruh akan idea pemikiran falsafah Aristotle. Maka tidak hairanlah ada antara pandangan ahli falsafah itu bertentangan dengan ajaran Islam yang boleh menyebabkan kesesatan dan syirik.

 Terdapat tiga pemikiran falsafah metafizik yang menurut Al-Ghazali amat bertentangan dengan Islam iaitu qadimnya alam ini, tidak mengetahui Tuhan terhadap perkara dan peristiwa yang kecil, dan pengingkaran terhadap kebangkitan jasad atau jasmani.

 Al-Ghazali tidak menolak penggunaan akal dalam pembicaraan falsafah dan penghasilan ilmu pengetahuan yang lain. Sebaliknya beliau berpendapatan bahawa ilmu kalam dan penyelidikan menggunakan fikiran boleh menambahkan keyakinan dan menyalakan apt keimanan pada hati orang bukan Islam terhadap kebenaran ajaran Islam. Jadi, perkembangan sesuatu ilmu pengetahuan bukan sahaja bersandarkan kepuasan akal fikiran tetapi juga perlu mengambil kira aspek perasaan dan hati nurani. Al-Ghazali menganjurkan supaya umat Islam mencari kebenaran dengan menjadikan al-Quran sebagai sumber yang utama bukannya melalui proses pemikiran dan akal semata-mata. Jadi, apa yang cuba dilakukan oleh Al-Ghazali ialah memaparkan kesalahan dan kepalsuan bidang pengetahuan yang bercanggah dengan agama serta bertentangan dengan pendirian umat Islam. Sekali gus menunjukkan bahawa Al-Ghazali sebenarnya merupakan seorang ahli falssafah Islam yang mencari kebenaran dengan berpandukan al-Quran dan hadis tidak sebagaimana pemikiran serta permainan logik yang lazim digunakan ahli falsafah Yunani. Perkara yang ditentang oleh Al-Ghazali bukan ahli falsafah dan pemikiran yang dibawakan oleh mereka tetapi kesalahan, kesilapan, dan kesesatan yang dilakukan oleh golongan tersebut. Pada Al-Ghazali, tunjang kepada pemikiran falsafah ialah al-Quran itu sendiri.